Skip to content

Edukacja/gamifikacja

Często jest tak, że gamifikacja to dziedzina projektowana nie przez fachowców technicznych, ale przez ludzi związanych z miękkimi dziedzinami, jak na przykład psychologia behawioralna. Tak też było w programie edukacyjnym Deloitte’a, który kierowany był właśnie przez panią psycholog. To całkiem rozsądne, zważywszy na to że w grze chodzi o wyrobienie pewnych nawyków poprzez zabawę. Jak to zrobił Deloitte?

Deloitte przygotował dla swoich pracowników kurs online dotyczący przywództwa i skierowany dla pracowników, którzy niedawno trafili na stanowisko seniora w jednym z pododdziałów firmy. Okazało się jednak, że kurs nie cieszy się zbytnią popularnością, głównie dlatego że nie był obligatoryjny. Brak obowiązku odbycia kursu nie oznaczał jednak, że był on nieprzydatny, dlatego Deloitte miał do zgryzienia twardy orzech pt. jak zachęcić ludzi do uczenia się?

Z pomocą przyszła firma Badgeville, która przygotowała gamifikacyjny plan edukacji pracowników Deloitte’a. Ich pomysł, z punktu widzenia projektowego, nie był skomplikowany i ograniczał się do najprostszych rzeczy w gamifikacji. Jednak nawet proste kroki, gdy dobrze wdrożone, potrafią wiele zdziałać.

Po pierwsze jednak, zawodnicy z Deloitte’a musieli założyć na serwisie szkoleniowym konto. Twórcy pomyśleli więc, że kurs będzie miał większy wpływ na odbiorców, jeśli będą mogli połączyć swoje konta w serwisie DLA (Deloitte Leadership Academy) z ważnymi branżowo serwisami społecznościowymi – LinkedIn i Twitterem. W ten sposób, wszystkie osiągnięcia graczy mogły pojawić się w postaci inspirujących tweetów na tweetach, a dzięki temu twórcy wsparli podstawę relacji społecznych w serwisie.

Następnie, gra oferowała codzienne misje, za które dostawało się punkty i odznaki. Misje były niemal stałe, pojawiały się regularnie i wywoływały zachowania, które po odpowiednim czasie przerodziły się w nawyk. Co ciekawe, część odznak do zdobycia była wiadoma i ludzie wiedzieli co mają konkretnie zrobić, żeby uzyskać daną odznakę (np. obejrzyj film opisujący funkcjonalność platformy, żeby zdobyć pierwszą odznakę), część jednak pozostawała niespodzianką. Od czasu do czasu, gdy grupa graczy wspólnie wykonywała jakieś zadanie, np. oglądali ten sam film w tym samym czasie, dostawali niespodziewaną odznakę nagrodę w postaci płatka śniegu. Płatki były bardzo cenne właśnie dlatego, że były easter eggami, czyli nagrodami ukrytymi, które pojawiają się jako nagrody niespodzianki. Takie odkrywanie niewiadomego powodowało jeszcze większą motywację ku temu, by wspólnie eksperymentować z platformą, a to z kolei wywoływało proces edukacyjny.

W końcu, DLA miało też ranking. Leaderboard badał najaktywniejszych graczy i nagradzał ich odpowiednim miejscem na podium na podstawie punktów i badge’y zebranych na misjach. Wiedząc jednak, że taki ranking może bardzo szybko rozrosnąć się i spowodować olbrzymie różnice między topowymi graczami, a tymi z niższej półki, twórcy chcieli zapobiec demotywacji tych gorszych. Jakie było rozwiązanie? Tygodniowe leaderboardy, które resetowały się po tygodniu! Dzięki temu, każdy gracz wiedział, że nawet jeśli w tym tygodniu nie wygrywa, to może zacząć od nowa w przyszłym! Świeży start!

Tak zaprojektowana gamifikacja spowodowała nie tylko skrócenie całego kursu w czasie o 50%, ale też zwiększenie retencji odbiorców o 47%. Dodatkowo, okazało się że wielu „średnich” kursantów nagle zaczęło być tymi topowymi, bo nakręcała ich możliwość zdobywania odznak. W końcu, resetujący się ranking również pozwalał na utrzymanie większości odbiorców przy sobie.

Misje, punkty, odznaki i rankingi to podstawowe narzędzia w budowaniu gamifikacji. Przykład Deloitte’a pokazuje, że nawet tak proste rozwiązania mogą wiele zdziałać, jeśli zastosuje się je w odpowiedni sposób. O tych podstawowych, ale też bardziej zaawansowanych technikach gamifikacji przeczytacie w mojej książce „Gamifikacja, czyli 100 sposobów gamifikacji Twojego biznesu”, która ma premierę już 11 sierpnia w Lublinie. Chcecie dostać taką książkę? W takim razie zapraszam na premierę!

Published inBlog